Silicon Valley terugblik

sv-website
sv2
sv6
sv5

Mirjam van Lamoen
De Ideeënfabriek

Silicon Valley… Gaaf! Wát een inspirerende en leerzame reis was dat. Waardevol om in een groep ondernemers nieuwe ervaringen te delen. Op bezoek bij grote en kleine organisaties, online, offline, ideeënmakers, geldschieters, producenten, opleidingen en liefdadigheid, we hebben het allemaal mogen meemaken. Gemene deler van al die bezoeken? Kijken naar wat er kan, in plaats van naar wat er niet kan en denken in kansen in plaats van in bedreigingen. Dus gewoon doen via experimenten in plaats van afkaderen in pilots. Focus en denk out of the box. Volume gaat voor resultaat en dus instappen bij aanvang, delen van aandeelhouderschap is gemeengoed en daarmee zijn mooie dromen waargemaakt.

Er is weer een nieuw inspirerend netwerk ontstaan. Ik weet zeker dat we elkaar ook in de toekomst gemakkelijk zullen vinden, ook al verschillen we in onze achtergronden. Het was genieten van San Francisco en het reisprogramma zat erg goed in elkaar. Complimenten aan Rosalie (Voyedge), Rob (Six Fingers) en Inge (24U)!

Mark Simons
Delfin Finance

Terug in Nederland krijg ik direct de vraag wat ik geleerd heb van een week leven in het ritme van Silicon Valley. Steevast citeer ik een van onze gastheren, Souyanja Bhumkar: “het is een groter risico het niet te doen, dan het wel te doen!” Ik hoor u al denken, moet je daarvoor een week de grote plas over. Ja, want betreffende uitspraak moet wel context hebben. En die context heb ik in een week tijd in een Valley waardig tempo mogen ervaren. Het citaat bleef maar doorklinken in alle verhalen die ik daarna mocht optekenen. In Silicon Valley draait alles om groot denken, tempo, drive, enorme hoeveelheden geld en alleen maar denken in voordelen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zaken die elders niet te evenaren zijn, ook niet in de slimste regio van de wereld.

Terug naar het citaat. Dat is iets waar iedere ondernemer mee uit de voeten kan. Denken in nieuwe verdienmodellen, zelfs als je huidige verdienmodel in het begin onder druk komt te staan. Want doe jij het niet, dan doet de concurrent het wel of nog risicovoller een nieuwe toetreder die jouw branche op zijn kop zet. Die stap zetten is eng, maar ik garandeer u dat mijn bedrijf die stap gaat zetten in 2017. Het idee was er al lang; een week Silicon Valley heeft mij ervan overtuigd dat ik het beste mijn eigen concurrent kan worden. Nieuwsgierig? Spreek mij aan tijdens een van de 24 uur bijeenkomsten.

sv-1-website
sv3
sv7
sv4